Wat is het effect van reclame via de RO?
Reclame via de RO kan aanzienlijke impact hebben voor organisaties, maar realistische verwachtingen zijn cruciaal. Wat u kunt verwachten is afhankelijk van een aantal elementen. Die bespreek ik hieronder.
Bekendheid van uw organisatie
Het vertrouwen van de doelgroep in uw organisatie is nauw verbonden met de bekendheid ervan. Dit vertrouwen wordt opgebouwd door herhaalde blootstelling aan uw boodschap. Zodra het vertrouwen er is, zal de doelgroep sneller doneren of uw product bestellen. Is uw organisatie nog niet bekend? Dan zal het effect van reclame minder goed zichtbaar zijn.
Type product
Het type product beïnvloedt sterk het resultaat van een campagne. Een campagne voor een grote investering zal waarschijnlijk minder respons genereren dan een aanbieding met korting van een concert.
Doel van de campagne
Het is belangrijk om het doel van de campagne te definiëren, of het nu gaat om het vergroten van merkbekendheid, stimuleren van verkoop of werving van donaties. Soms is het doel directe donaties, maar in andere gevallen zijn er tussenstappen. Denk aan een gratis weggeefactie om bekendheid te creëren. Het laatste voorbeeld zal waarschijnlijk meer respons opleveren dan het direct vragen om een donatie.
Focus op één boodschap
Het is raadzaam om te focussen op één belangrijke boodschap in een commercial om verwarring te voorkomen. Dus niet personeelswerving en het promoten van het bedrijf. Kies één van beide voor één doelgroep.
Resultaten bij de RO
Met ongeveer 90.000 luisteraars en 4000-6000 websitebezoekers biedt de RO een bereik, maar het exacte resultaat van een campagne is moeilijk te voorspellen. Niettemin zal de bekendheid toenemen en bestaat de kans op contact met luisteraars.
Ook hoorbaar en zichtbaar via de RO-kanalen? Bekijk hier de mogelijkheden.