Waar moet je op letten bij het maken van een podcast?
Gaat u binnenkort een podcast maken via de RO? Of bent u op zoek naar meer informatie voor een kwalitatieve podcast? In deze blog delen we onze inzichten.
P.s. Bent u als stichting deelnemer van de VCRO? Dan kunt u kosteloos een podcast maken. Neem voor meer informatie contact op via: gjverweij@vcro.nl
1.Bepaal de doelgroep
Een podcast via de RO richt zich op de gereformeerde gezindte. Er is echter een verschil tussen een stadsgemeente en een dorpsgemeente, een senior en iemand van middelbare leeftijd, een man en een vrouw. Denk goed na over wie u wilt aanspreken en zorg dat het verhaal deze persoon raakt.
2. Zorg voor een heldere boodschap
Wat is de kernboodschap van uw podcast? Kies voor één centrale boodschap, zoals ‘Iedereen kan dakloos worden’ of ‘God is trouw in elke situatie’. Veel deelnemers van de Vriendenclub werken vanuit een missie. Dit kan ook de centrale boodschap zijn die u aan de doelgroep wilt overbrengen.
3. Kies een goede naam voor de podcast
Een goede naam voor een podcast is belangrijk. Zorg dat luisteraars de titel direct begrijpen en dat deze makkelijk te onthouden is. Houd de titel kort, simpel en doeltreffend.
4. Kies het format van de podcast
Gaat u alleen iets vertellen of nodigt u één of meerdere gasten uit? Ieder format heeft zijn eigen voor- en nadelen. Kies het format dat het beste bij u past.
5. Denk goed na over het intro
De intro van uw podcast is cruciaal. Binnen enkele seconden beslissen luisteraars of ze verder luisteren. Zorg voor een pakkend begin, bijvoorbeeld met een indrukwekkende quote of een prikkelende vraag.
6. Gebruik een script
Veel organisaties maken via de RO een podcastserie van 6-12 afleveringen. Een gedetailleerd plan voor de afleveringen is belangrijk. Werk per aflevering een grof script uit met de belangrijkste punten, zodat u duidelijk heeft welke onderwerpen aan bod komen en hoe de afleveringen aan elkaar gekoppeld worden.
7. Denk na over de lengte van de podcast
Wij adviseren om de podcast kort en bondig te houden, tussen de 10 en 30 minuten. Een kortere podcastserie met meer afleveringen is vaak effectiever dan lange afleveringen.
8. Zorg voor de juiste verwachtingen bij de gasten
Niet iedereen heeft ervaring met spreken voor een microfoon. Zorg dat zowel u als uw gasten goed voorbereid zijn. Informeer de gast over de onderwerpen die aan bod komen, zonder vooraf alle vragen te verstrekken, om spontane antwoorden te stimuleren. Dat merkt de luisteraar namelijk direct.
9. Goede techniek is een vereiste
Slechte geluidskwaliteit kan luisteraars afleiden. Investeer in goede opnameapparatuur. Bij de RO zorgen wij voor de juiste technische ondersteuning om een kwalitatieve podcast te garanderen.
10. Kies de juiste opnameplek
De opnameplek is cruciaal voor de geluidskwaliteit. Een rustige ruimte zonder achtergrondgeluiden is vaak ideaal. Echter, voor bepaalde onderwerpen kan een drukkere locatie met achtergrondgeluiden bijdragen aan de authenticiteit van het verhaal. Podcast die via de RO worden uitgezonden, worden altijd in de studio opgenomen. Zo borgen we de juiste kwaliteit.
11. Deel de podcast en vraag om feedback
Deel uw podcast via nieuwsbrieven en social media en vraag om feedback. Dit helpt u om de kwaliteit van toekomstige afleveringen te verbeteren.
Meer informatie over podcast?
Stichtingen die deelnemer zijn bij de VCRO krijgen de mogelijkheid om kosteloos een podcast te maken, mits deze aan onze kwaliteitseisen voldoet. De podcast kunnen stichtingen gebruiken via hun eigen kanalen met als voorwaarde dat ze de RO benoemen. Interesse? Neem contact op via gjverweij@vcro.nl.